Er et håndtrykk nok?
Vi opplever at en del klienter bruker muntlige avtaler ved levering av varer eller tjenester.
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Det er kun i noen sammenhenger at det er et vilkår at avtalen er skriftlig. Det er sjelden uenighet om at det er avtalt en leveranse.
Når begge parter er helt enige om hva som er avtalt, og alt går som planlagt, er derfor «håndtrykksavtalen» uproblematisk. Problemene oppstår når partene har ulike forventninger, eller det skjer endringer underveis. Derfor anbefaler vi at bedriften bruker en skriftlig avtale. Dette kan for eksempel gjøres i form av en oppdragsbekreftelse, som kunden bekrefter/aksepterer.
Plikter- Rettigheter - Risiko
En avtale er et dokument som fordeler plikter og rettigheter. En god avtale sier også noe om hvilken av partene som skal bære risikoen hvis det oppstår uventede forhold. Typiske diskusjoner er hvem som har ansvaret for forsinkelser, og betaling for ekstraarbeider.
Forventningsavklaring er det viktigste formålet med avtalen. HVA er dere enige om og på HVILKE vilkår? Hovedpoenget med avtalen er å si hvilke rettigheter og plikter hver part har, slik at partene får en felles forventning til gjennomføring og resultat.
Hva bør bedriften din ha med i avtalen?
En god avtale bør inneholde følgende deler:
1) Navn på selger og kjøper
2) Beskrivelse av oppdraget
3) Pris og betalingsbetingelser
4) Tidsplan
5) Forutsetninger for oppdraget og kundens plikter
6) Ansvarsbegrensning
7) Reklamasjon og garanti
8) Endringer og tillegg
9) Avbestilling og heving
10) Hvordan konflikter skal løses
Hvis du ønsker å lese mer om hvert enkelt punkt, klikk deg videre HER.
Kan du avtale hva som helst?
To næringsdrivende har stor avtalefrihet. På den ene siden gir det bedrifter stor frihet til å skreddersy egne avtaler overfor kundene side. På den annen side betyr det at bedrifter heller ikke er beskyttet mot å inngå dårlige avtaler.
Hvis kunden er en privatperson som ikke opptrer i næring (forbruker), så er avtalefriheten mer begrenset. I Norge har vi regler som setter grenser for hva som kan avtales når kjøperen er forbruker.
Klikk HER hvis du vil lese mer om reklamasjoner ved salg til forbrukere.
Noen praktiske tips til avtalen:
1) Bruk et tydelig og aktivt språk.
Det inngås herved avtale om snekkertjenester i Torgveien 2.
Tom Snekker AS skal bygge pergola i Torgveien 2.
2) Bruk klarspråk.
Manuelt graveredskap
Spade
3) Ha en god mal bedriften kan bruke i «alle» oppdragene» sine.
En god mal gjør at bedriften har en avtale, som er nesten klar til bruk. Vurder og fyll ut de få avsnittene som er spesielle for hvert oppdrag, for eksempel beskrivelse av oppdraget og tidsplan. I malen bør det være tydelig merket hvor det unike for avtalen skal fylles inn. Dette gjør det også enklere for ansatte å bruke malen på egenhånd.
Ta høyde for reklamasjoner
En god avtale er viktig for å forebygge reklamasjoner, men også for å stå stødig hvis reklamasjonen kommer. Uklarhet rundt hva som er avtalt, kan føre til at bedriften din taper både omdømme og penger. Det er ikke alltid slik at den som har rett, får rett. Uklare avtaler har druknet mange «vanntette» saker.
Vi forstår at mange bedrifter ikke ønsker å bruke mye tid på papirarbeid eller bry kunden «unødig». Skriftlige og tydelige avtaler viser imidlertid profesjonalitet overfor kunden, og er en nyttig forsikring for bedriften.
ELV Advokatfirma har god erfaring med å bistå bedrifter i den daglige driften. Vi hjelper dere gjerne med utarbeidelse av avtaler/maler og i retten hvis uhellet er ute. Ta kontakt her hvis dere ønsker en uforpliktende prat.